Viewing entries in
Music

De accordeon

De accordeon

Voor de Maas & Waler op pad: accordeondag in Deest.

POTD

POTD

Gisteravond fotografeerde ik voor de Maas en Waler bij Pocketpop. Dit is een jaarlijks terugkerend muziek-evenement in het Land van Maas en Waal. In deze post vind je één van de resultaten.

No Strings Attached

No Strings Attached

Silencio

Stilte.... Een model met een vinger voor haar mond? Of deze afplakken met tape? Een gasmasker opzetten? Of toch zo'n bondage scene, de mond gesnoerd met een prop, ala Betty Page? 

Ik koos voor deze viool zonder snaren.

Zondagsgasten 2015

Zondagsgasten 2015

Beeldreportage van het cultuurfestival "Zomergasten" op 31 mei 2015, te Oploo.

Kunst  bij de mensen thuis: een dichter in de keuken, een band op zolder en in de tuin lachen de mensen om de grappen van een cabaretier.......
 

Wish to be a Star

Wish to be a Star

In het eerste deel van dit artikel vertel ik over het Lingeborgh festival; een open podium voor leerlingen die hun talenten laten zien en daarmee een optreden kunnen winnen op Appelpop (Tiel). Het tweede deel, waarin ik tips geef voor concertfotografie, is aanzienlijk groter geworden dan ik oorspronkelijk bedacht had, maar is absoluut interessant voor de wat gevorderde fotograaf die wil leren zélf controle te hebben over de belichting van zijn of haar foto's.

Alle afbeeldingen in dit artikel zijn gemaakt door Maik Jansen Fotografie voor Wow events en zijn met toestemming geplaatst.


Wish to be a star

Eind december ontving ik een mail van Wow Events met de vraag of ik het Lingeborgh Festival wilde registreren. Het festival maakte onderdeel uit van een zestal open podia, verdeeld over verschillende scholen in de regio van Tiel. Het project droeg de naam "Wish to be a star" en had als hoofddoel het genereren van aandacht en geld voor de kinderafdeling van het Ziekenhuis Rivierenland (Tiel). Tja, daar zeg je uiteraard geen "nee" tegen en dus werd mijn naam toegevoegd aan de lijst met sponsoren en vrijwilligers. Hoe gaaf is het dat je op deze manier maatschappelijke betekenis kunt geven aan je fotografie?! Het werd een fantastische avond die fotografisch gezien het best gekenmerkt kan worden als een journalistiek vastgelegd concert.

Jochem van Gelder

De helden van de avond waren zonder meer de deelnemers aan het open podium: leerlingen van de Lingeborgh die zingend en dansend op het podium stonden. Ook Wow Events mocht trots zijn, want van de kaartverkoop tot de sluiting van de avond verliep alles op rolletjes. Toch wil ik  hier één persoon apart noemen: Jochem van Gelder. Sommige mensen kunnen goed met kinderen overweg. Sommigen doen het leuk op t.v.. Maar in een houtje-touwtjejas binnen komen wandelen, vervolgens live op het podium de interactie aangaan met kandidaten, jury en publiek, de zaal ontroeren en even later laten bulderen van het lachen, wie kan dát? En vervolgens heeft Jochem ook nog eens de energie en tijd over voor selfies met de fans uit de zaal. Petje af voor Jochem!

Foto's

En toen was het weekend. Dat zijn twee dagen waarin de in de voorafgaande week opgespaarde klusjes gedaan worden. De haard schoonmaken, stofzuigen, inkopen doen en foto's uitzoeken, bewerken en verzenden. 


Tips voor concertfotografen

Wanneer je een concert fotografeert, zul je het moeten doen met de omstandigheden die je gepresenteerd worden. Bij concertfotografie heb je immers nauwelijks invloed op het licht of de pose. Soms kun je een korte blik stelen en de aandacht vangen van de artiest, maar voor het merendeel kun je alleen registreren en is er geen plaats voor regisseren. Dat is dus echt iets anders dan een studioshoot, waar je het licht onder controle hebt, of een reportage waarbij je een bruidspaar poseert en achtergronden manipuleert.

Ik kan je deze tips geven:

1. Zet je toestel op manuele belichting (M), zodat je zelf controle hebt over de belichtingsdriehoek (sluitertijd, diafragma en ISO). Wanneer je de camera hierin laat meebeslissen door gebruik te maken van automatische sluitertijd (S), aperture (A), of automatische ISO, is de kans groot dat de camera zich laat foppen door de lampen op het podium. Bovendien ontstaan er dan foto's die veel tijd vergen in de bewerking op de computer. Elke keer dat je de ontspanner indrukt, kiest de camera immers opnieuw zijn belichting en produceert zo een reeks foto's die allemaal verschillend belicht zijn.

2. Is er weinig licht en moet je je ISO verhogen, weet dan hoever je daarmee kunt gaan om te voorkomen dat je foto's onbruikbaar lelijk worden door de introductie van ruis. Je lenskeuze is hierin zeer bepalend.

3. Kies de juiste lens. Met een goede, lichtsterke lens kun je nog steeds goed, bruikbare foto's produceren bij hogere ISO waarden. Denk hierbij aan f/2,8. Hoe kleiner dat getal is, hoe beter. Een bijkomend voordeel van een lichtsterke lens wordt vaak over het hoofd gezien: ze zien meer contrast bij weinig licht en dit komt het focussen ten goede.  Het scherpstellen gebeurt namelijk bij de maximale lensopening. Pas bij het afdrukken zal de camera het diafragma op de ingestelde waarde brengen, waarna deze weer direct op de grootste stand springt om de volgende foto te focussen. Wanneer een lens veel licht kan doorlaten, focust deze dus ook makkelijker. Diafragma's van f/1,8 of f/1,4 kom je eigenlijk alleen tegen bij de zogenaamde "prime" lenzen. Dit zijn lenzen met een vaste brandpuntsafstand.

4. Vul je beeld. Hoewel prime lenzen veel licht doorlaten en je ISO dus laag kan blijven, kies ik meestal voor zoomlenzen. Waarom? Omdat je met een zoomlens je beeld kunt vullen. Wanneer je je compositie achteraf in de computer moet doen en je dus stukken van de foto wegsnijdt (croppen), zoom je als het ware achteraf in op de foto. Het gevolg is dat deze al snel kwaliteit verliest, want je zoomt ook in op de ruis die aanwezig kan zijn. Maak je compositie en vul je beeld vóór je de sluiterknop indrukt en geef zo je foto maximale kwaliteit.

5. Hoe langer je focus lengte (FL) wordt, hoe sneller de sluitertijd moet zijn. Gebruik je een 70-200 mm lens? Dan moet je er dus voor zorgen dat je sluitertijd bij maximaal inzoomen (FL 200mm), minimaal 1/200 sec bedraagt. Elke beweging die de fotograaf maakt, wordt immers door de lange lens versterkt. Bij een te lage sluitertijd, produceer je "bewogen foto's", doordat je de camera nu eenmaal niet honderd procent stil kunt houden. 

6. Kun je dichterbij het podium komen, of maak je een overzichtsshot, zoom dan uit. Het gevolg is dat jouw bewegingen minder versterkt worden doordat je je lens korter maakt (FL 70mm). Hierdoor kun je de sluitertijd verlagen tot 1/70 sec., zodat er langer licht op de sensor valt en de ISO omlaag kan. Dit levert foto's met minder ruis en een beter kleurcontrast op, terwijl je bewegingsonscherpte door "camera shake" voorkomt. Hierbij wil ik graag opmerken dat korte lenzen je beeld ernstig kunnen vertekenen, met name wanneer je je camera niet horizontaal houdt, maar omhoog richt naar het podium. Lijnen verkrommen en divergeren. Hoewel je dit in de computer soms redelijk goed kunt corrigeren, is voorkomen altijd beter dan genezen.

7. Past de sluitertijd bij de gebruikte focuslengte? Zorg er dan ook voor dat deze past bij de actie op het podium. Heb je nét de sluitertijd lekker laag staan omdat je een korte lens gebruikt..... beginnen ze op het podium te dansen. Wil je nu de actie bevriezen, dan heb je minimaal 1/250 sec. nodig om de bewegingsonscherpte binnen de perken te houden. Die handen en benen zwaaien zowat met honderd kilometer per uur door de lucht! Diepe zucht! Daardoor moet de ISO weer omhoog, jammer, maar je kunt dan wél weer gerust inzoomen tot 200 mm en je frame vullen. Dat is dan weer een voordeel.

8. "Knijp je lens" een beetje. Hoewel je misschien geneigd bent om bij weinig licht de grootste lensopening te gebruiken, is dat niet altijd slim. Vooral niet als de artiesten op het podium beweeglijk zijn. Bij een grote lensopening is de scherptediepte namelijk klein. Wanneer je scherp stelt, mogen jij of je onderwerp niet meer ten opzichte van elkaar bewegen voordat je de foto maakt. Dit effect is het grootst bij een beweging naar elkaar toe of van elkaar af. Op het moment dat je afdrukt, kan de zanger of danseres immers je dunne scherptevlak verlaten hebben. Het knijpen van de lens is, onder goede lichtomstandigheden, sowieso aan te raden. Wanneer het diafragma helemaal openstaat, is de lens nooit op zijn scherpst. De beelden zijn dan "soft". Probeer het maar eens uit. Maak een aantal foto's van hetzelfde onderwerp bij verschillende diafragmawaarden. Ontdek zo de "sweet spot" van je lens. Deze ligt vaak tussen f/5,6 en f/11! 

9. Zijn de artiesten zeer beweeglijk en heb je een snellere sluitertijd gekozen (b.v. 1/250 sec)? En heb je je scherpte verdiept door de lens iets te knijpen (b.v. f/4)? En heb je daarop je ISO aangepast (b.v. ISO 2000)? Maar zijn je beelden nog steeds niet scherp? Bekijk dan of je camera een continue focus, of 3D (tracking) focusfunctie heeft. Op het moment dat je scherp stelt, volgt het focussysteem je onderwerp. Zo blijft dit scherp in beeld, ook wanneer de afstand tot de camera veranderd. Als dat niet helpt, zul je de sluitertijd moeten verhogen en/of het diafragma moeten verkleinen. 

10. Schiet RAW-formaat foto's en geen jpegs. In de nabewerking zul je er versteld van staan hoeveel je nog kunt corrigeren wanneer je met RAW bestanden werkt. Uiteraard doe je je uiterste best om je belichting optimaal te regelen tijdens het fotograferen, want als je in de computer teveel moet compenseren, zal de kwaliteit eronder lijden, óók als je in het RAW formaat schiet. Maar de extra marge ten opzichte van jpeg is echt enorm.

Bonustip

Bij veel camera's werkt het focussysteem het best wanneer je het centrale focuspunt selecteert. Bovendien wordt dan het focus hulplicht op de camera ingeschakeld. Lukt het de camera maar niet scherp te stellen, controleer dan niet alleen of je lens en je camera op autofocus (AF) staan, maar ook of je het centrale focuspunt gebuikt. Bij slechte lichtomstandigheden is het niet handig je focus hulplicht (per ongeluk) uit te schakelen doordat je een ander focuspunt hebt gekozen. I know ;-)!.

Succes bij je volgende shoot!

Door: Maik Jansen



Tip: abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang acties en onze artikelen gewoon in je mailbox. Handig! 

Sharing is caring, peeps, en vergeet niet onze Facebookpagina en Youtubekanaal te liken. Laat je een reactie achter? Cool!

Morgenstond

Morgenstond

Goud in de mond

Deze morgen was er weer zo een. Een ochtend met een gouden randje. Toen ik buiten kwam en naar de auto liep, werd mijn blik naar boven geleid. De zon, die in het oosten aanstalten maakte de dag te beginnen, kondigde zijn komst aan en bescheen de wolken, voordat hij over de horizon kon kijken. Ik genoot er even van en besloot vervolgens mijn camera te pakken. Thuis op de inrit stelde ik de belichting in en maakte een testopname, zodat ik eenmaal in het open veld slechts het autoraam hoefde te laten zakken om de onderstaande plaat te schieten:

Sunrise on empty field. Exposure: 1/80 sec @ f/4,5 ISO 100 FL 24mm

Racetrack

Om in positie te komen voor deze opname, had ik de Neersteindsestraat heel even verruild met de Zelksestraat en was daar snel gekeerd om vanuit de bestuurdersstoel richting Horssen te kunnen fotograferen. Het viel mij op dat de sporen in de akker een aantal racecircuits leken te vormen, alsof de tractoren een wedstrijd hadden gehouden bij het "kneuzen" van de maïs... 

Een paar minuten later bevond ik mij op de verlengde Maas en Waalweg en keek in de achteruitkijkspiegel naar het klimmen van de zon. Toen die zich boven het landschap liet zien, maakte ik gebruik van een van de parkeerhaventjes en fotografeerde deze geheel andere racetrack:

Morning has broken. Exposure: 1/80 sec @ f/4,5 ISO 100 FL 24mm

Morning has broken

Morning has broken, like the first morning
Blackbird has spoken, like the first bird
Praise for the singing, praise for the morning
Praise for them springing fresh from the world
— Cat Stevens

Zet het onderstaande nummer maar even op en geniet van de foto's. Ik wens iedereen nog vele mooie morgens toe!

Door: Maik Jansen

True Colours

True Colours

In kleur

True colours. Exposure: 1/80 sec @ f/11 ISO 100, 70 mm. Klik om te vergroten.

Hi peep,

Ben jij toevallig ook nog van de generatie die vol enthousiasme stond te kijken naar een kleuren-tv? Dat was zo ergens halverwege de zeventiger jaren. VAN DE VORIGE EEUW!!  Je moest nog uit de bank opstaan, waarschijnlijk zo'n bontgekleurd laag hippie-geval in oranje en bruin, gemengd met wat groen, naar de tv lópen en op een van de tien knopjes drukken. We klaagden toen nog niet over ons beltegoed. Als je geluk had, mócht je bellen van je ouders. Dat deed je op de gang, want daar stond dat ding. Met een draaischijf.....

Tien jaar later verscheen Cindy Lauper op de kleuren-tv met dit nummer:

Kleurenmonitor

Een half decennium daarna konden de groen- en de amberkleurige PC-monitoren de deur uit, want er was een revolutie gaande: het vier-kleurenscherm! Wow, kon je eindelijk de blokjes van de tegenstanders onderscheiden van jouw eigen blokje (lees race-auto). HDTV, huh, watte!?!?? 4K, HUH!??!? Nooit van gehoord! Fotografen waren trouwens nog altijd in donkere kamers bezig met de ontwikkeling van hun foto's. De gewone man, ging ná de vakantie naar de foto-meneer om er zijn rolletjes in te leveren. Als hij erg veel haast had, vroeg 'ie naar de 24-uurs service. Dat kostte dan wél meer geld.....

Happy times are now! Ladies and gentlemen.
— Maik Jansen

Tip

Vroeger was dus écht niet alles beter. Nú hebben we 35 Megapixel camera's (ik word hébberig van die Nikon D810). Nú hebben we de iPhone. Nú hebben we social media. Nú kun je dit lezen op een Retina display....... Leef dus niet in het verleden, maar leef nú! Wat heeft het voor nut om altijd achterom te kijken? Het heeft ook geen zin om in dromenland te leven en alleen maar plánnen te maken voor de toekomst. Je weet niet wat er allemaal tussen kan komen. Ook al is dát de mooiste smoes voor een puberende hangjongere die nérgens zin in heeft en onderuit aan zijn schoolbank zit te niksen: "Hoezo? Ik ben toch aan het denken, zeur niet zo man. Ik ben plannen aan het bedenken. Voor wat ik in de toekomst ga doen!"
Maar ook voor hém geldt mijn advies: doe de dingen die je wilt doen nú!

 

Door: Maik Jansen

 

Denk aan de Peepsshow: de vitrinekast waar je jouw foto's kunt plaatsen (members only), https://www.flickr.com/groups/peepsshow/

Gebruik de buttons hieronder om je vrienden uit te nodigen ook eens dit blog te lezen. Cool!

Vergeelde vrijdag nr. 39

Vergeelde vrijdag nr. 39

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven!

Pocketpop

Mix

Muziek, publiek en fotografie, wat is dat een heerlijke mix. De muzikant voelt zich goed, daar in de spotlights op het podium. Hij wordt bejubeld door het publiek. De fans vermaken zich prima in de door opzwepende of ontroerende klanken gevulde zaal. En de fotograaf? Die zorgt ervoor dat het bewijs tot in de eeuwigheid wordt geleverd. "Was je er niet bij dan? Goh, je hebt wat gemist! Kijk eens naar deze foto's!" Nagenieten kan tot vér na de kater 's anderdaags. 

Oók voor hen die het zich allemaal niet meer zo best herinneren......

The Eastway. Exposure: 1/100 @ f/5,6 ISO 200, 100 mm, SB700 Speedlight, TTL

Vrijheid

Wanneer ik naar zo'n foto kijk, voel ik de sfeer in de zaal weer. De glazen rinkelen, het publiek joelt, de zaal trilt op de lage beat van de bas. Tevergeefs probeer je je verstaanbaar te maken. De ander wijst knikkend naar zijn oren en heft de handpalmen in de lucht. Je lacht en neemt nog een drankje. Heerlijke avondjes zijn dat. Even geen tentamens, klussen, werkbriefjes of lastige vragen. Je viert je vrijheid en geniet tot in de kleine uurtjes. Zo zit dat!

Tip

Wanneer je je in een feesttent of kroeg begeeft met je dure fotografiespullen, is de kans groot dat er door de temperatuurswisseling een condenslaagje ontstaat. Mensen met een bril weten daar alles van. De glazen beslaan wanneer je vanuit de kou binnenstapt in een dampend café. Bewaar je toestel en lenzen daarom tijdelijk in een afgesloten plastic tas en laat ze op temperatuur komen voor de show begint. Kom dus op tijd! Dan kun je gelijk aan de (manager van de) band vragen of je een paar flitsfoto's mag maken. Dat is iets wat op de grotere podia overigens 'not done' is, maar wie niet waagt, wie niet wint!

Door: Maik Jansen

En zo kunnen foto's zijn: ze roepen herinneringen op. Of ze vertellen een verhaal. Heb jij ook zo'n foto? Met herinneringen? Of met een verhaal?
Let me know...

Londen song

Londen song

Mannenkoor

Terwijl we Londen doorkruisten in een bus vol jongens, werd regelmatig het vermaak gezocht in het luidkeels zingen van de mooiste en de vreemdste voetballiederen. Een trein hooligans, wat zeg ik, een stadion vol, zou er trots op zijn. Wat een mannen! Wat een helden! Onze jongens!

Winegums met cola

Maar zo nu en dan, kwam de ware kwaliteit naar boven, werden bassen, tenoren en sopranen tevoorschijn getoverd voor het zingen van dit lied. Een lied vol winegums en cola, waarin de eigenzinnige mannengeest bejubeld wordt. Laat me mijn eigen gang maar gaan! Uit volle borst. Komaan, weer met zijn allen richting het couplet. Minstens één keer per dag! Komt 'ieieieie! We blijven altijd vrienden!

Door: Maik Jansen

Mee kletsen? Dat kán! Laat je reactie achter... Cool. :-)

Like deze BLOG en
deel met je vrienden:

Like mijn Facebookpagina:

Vergeelde vrijdag nr. 31

Vergeelde vrijdag nr. 31

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven.

In dit geval: Guitar girl.

Facebook rules

Voor een fotografie-opdracht met het thema 'muziek', was ik op zoek naar modellen die met gitaar op de foto wilden. De deadline was al in zicht en de tijd begon te dringen. 'Waarom neem je geen contact op met Maud', zei een collega. Dat was een goed idee! Nog geen kwartier later hadden we via Facebook-chat een afspraak gepland. Zó snel kan het dus gaan.

Mobiele studio

Een paar dagen later had ik twee flitsers en een achtergrondsysteem nét klaar gezet, toen Maud samen met mijn collega -zij zijn vriendinnen- lachend binnenkwam. We hadden elkaar al een hele tijd niet meer gezien en begroetten elkaar enthousiast. De sfeer was direct goed en met een bakje koffie erbij praatten we honderduit.

Fotografie portfolio

Omdat we ook nog foto's wilden maken, gingen we na de koffie flink aan het werk. Er ontstond een mooie serie foto's, waarvan er een aantal in mijn portfolio terecht is gekomen. Mensen die mij vanaf het begin volgen, zullen deze foto's dan ook bekend voor komen. Laten we het 'vroeg werk' noemen:

Tip

Omdat ik altijd op zoek ga naar nét dat beetje extra in een foto, vroeg ik Maud om haar haar goed te doen en nam op dát moment deze foto, zodat de beweging van haar arm en het haar te zien is.

Neem dus ook eens een foto tussen de foto's door. Een moment waarop de ander even niet aan de camera denkt. Tel tot drie en druk af op twee. Of juist andersom. Druk niet af en wacht tot er iets gebeurt.

Wil je beweging in je foto? Laat je model eens draaien, springen, lopen of iets dergelijks. Huppelen is altijd hilarisch en brengt weer lucht in de shoot in figuurlijke zin. Speel met de sluitertijd om de beweging te bevriezen, of juist bewegingsonscherpte te vangen.

Welke van de twee bewerkingen vinden jullie het mooist? Het linker driekwartsportret in grijstinten, of het rechter halftotaal in kleur? 

 

En zo kunnen foto's zijn: ze roepen herinneringen op. Of ze vertellen een verhaal. Heb jij ook zo'n foto? Met herinneringen? Of met een verhaal?

Let me know...

Mee kletsen? Dat kán! Laat je reactie achter... Cool. :-)

Like deze BLOG en
deel met je vrienden:

Like mijn Facebookpagina: