Viewing entries in
Fine Art

Digitaal of Print

Comment

Digitaal of Print

Welke foto is meer waard?

Een digitaal bestand is fijn om te hebben. Via allerlei social media komen er dagelijks enorme hoeveelheden voorbeelden aan ons voorbij. Eigenlijk wel een grappig woord, zie ik nu. Dat digitale bestanden voor-beelden zijn. Alsof er nog iets mee moet en het dan pas échte beelden zijn. Of is het delen genoeg?

Dat is meteen een mooi bruggetje naar de afgedrukte versie van het beeld als tegenhanger van het digitale bestand. Eigenlijk ook een grappig woord…. tegenhanger. Alsof je een afdruk ergens tegen kunt hangen. En dat is natuurlijk nog waar ook:

Welke foto is meer waard? Een digitale, die gemakkelijk te delen is? Of wordt de waarde juist minder, omdat deze gedeeld wordt? Heeft een afgedrukte foto meer waarde? Is het privé houden een meerwaarde? Je deelt de foto alleen met vrienden en familie, omdat hij in de woonkamer hangt, of ergens anders. Het grappige is dat je er daardoor juist vaker naar kijkt, dan wanneer je online deelt. Toch?

Wat vind jij?

Comment

Kunst voor Kerels

Comment

Kunst voor Kerels

Kracht en kwetsbaarheid

Dat zijn twee ingrediënten die vaak in mijn beelden te vinden zijn. Ze horen erbij, zoals zout en peper smaak geven aan je gerecht. Wie voor mijn camera staan, voelt zich kwetsbaar. Logisch. In de eerste serie foto's neem ik dat gevoel weg. Ik bouw aan het beeld, maar vooral aan innerlijke kracht. Vanuit de kern voel je die toenemen en dat zien we terug in de foto’s. Wanneer we krachtige beelden hebben, wordt het mogelijk om vanuit die kracht ook weer kwetsbaarheid in beeld te brengen. Kwetsbaarheid wordt een kracht, wanneer deze vanuit kracht toegelaten wordt!

Echte kerels gebruiken beide ingrediënten in het dagelijkse leven, in hun relaties, in de manier waarop ze de wereld betreden. Het is een kunst om beiden te kunnen zijn.

Pas op voor kwetsbaarheid in kracht. Deze ontstaat door overschatting! Geef aandacht aan kracht in kwetsbaarheid!

Invictus Art Photo

Invictus

BY WILLIAM ERNEST HENLEY

 

Out of the night that covers me,

Black as the pit from pole to pole,

I thank whatever gods may be

For my unconquerable soul.

In the fell clutch of circumstance

I have not winced nor cried aloud.

Under the bludgeonings of chance

My head is bloody, but unbowed.

 

Beyond this place of wrath and tears

Looms but the Horror of the shade,

And yet the menace of the years

Finds and shall find me unafraid.

It matters not how strait the gate,

How charged with punishments the scroll,

I am the master of my fate,

I am the captain of my soul.

Comment

Medium format love

Comment

Medium format love

Fujifilm GFX50R

Medium Format moeilijk? Duur? Kwetsbaar? Zeker niet met de Fujifilm GFX50R. Deze neem je gewoon mee wanneer je er een dagje op uit gaat, of zelfs op vakantie…. Ik denk dat de "R” staat voor "Reportage". Deze camera kan dus, zoals andere Medium Format cameras, prachtig presteren in de studio, maar is ook super inzetbaar tijdens een bruiloft. Als trouwfotograaf ben ik bijzonder blij met dit toestel.

Hieronder enkele beelden van een dagje strand, waar het zand me om de oren sloeg. De 50R is "weather proof". Ik ook ☺️, maar stiekem draai ik mezelf en de camera uit de wind…..

Comment

Aan de Maas

Comment

Aan de Maas

Het veerhuis in Oeffelt

Op uitnodiging van vrienden, zaten we op het terras van Het Veerhuis in Oeffelt. We genoten van een hapje en een drankje, terwijl de zon, tussen de dreigende wolken door, het landschap verwarmde. Ik laat jullie even meegenieten van het uitzicht. We kijken op de Maas en zien de kolganzen in een groepje op het water dobberen. Naast de bomenrij aan de overkant (Gennep) staan de auto's geparkeerd van de mensen die gebruik maken van de picknickbankjes. De hoofdrolspelers zijn uiteraard de paarden, waarvan de donkere silhouetten afsteken tegen het reflecterende water.

Hasselbad Xpan formaat

De uitsnede in deze plaat heeft de verhouding die we terugvinden in de Hasselblad Xpan, namelijk 65 x 24 mm. En dat levert een mooi panoramisch beeld op. In de Fujifilm GFX serie camera's kan dezelfde beeldverhouding worden gekozen. Het bovenstaande beeld is echter een uitsnede uit een standaard 3 x 2 van de Fujifilm X-Pro2. De verlaat-nooit-mijn-zijde-camera.

 

Comment

Galaportret

Galaportret

Foto’s in je gala outfit

Het einde van de schooltijd, een nieuwe stap in de wijde wereld. Dat is een mooi moment om even bij stil te staan! Met een gaaf galaportret, bijvoorbeeld. Zó kan je herinnering aan deze tijd voor altijd bewaren!

Op locatie in Tiel

Op locatie in Tiel

Door een vriendelijke coaching ontstaan mooie poses in een prachtig belicht kunstwerkje.

In de studio te Dreumel

In de studio te Dreumel

Duur hoeft het niet te zijn. Vanaf €150 ontvang je een fine art afdruk op A4 formaat in een passe-partout van 30 x 40 cm. Dit is inclusief een fotoshoot van een uur, exclusief visagie. Daarnaast zijn er nog vele andere mogelijkheden, zoals een hele middag shooten, inclusief visage, voor een foliobox zoals deze hieronder. All-in prijs: €500. Een tweede persoon betaalt slechts €100 (inclusief visagie en de hele middag shooten).

Deze foliobox bevat standaard vijf fotoafdrukken op A4-formaat in een passe-partout van 30x40 cm en is uitbreidbaar tot twintig stuks. Zo kun je telkens een andere foto op een standaard presenteren terwijl je de rest in deze prachtige box bewaard.
In de visagie

In de visagie

Cultuur snuiven

Cultuur snuiven

Museumbezoek

Vandaag was ik met de Lingeborgh in Amsterdam. Terwijl de hoofdstad zich opmaakte voor de wedstrijd Ajax-Tottenham Hotspur, liepen wij het Rijksmuseum binnen. Het was leuk om dat eens te doen met een rondleiding! Ik kijk telkens weer met ontzag naar de meesters van de gouden eeuw. Na een regenachtige lunch (koffie en een tosti), bezochten we ook het Stedelijk Museum waar we getrakteerd werden op modernere kunst. Natuurlijk had ik mijn camera bij me om het kort samen te vatten:

musea_Maik_Jansen_Fotografie-1.jpg
 

Travelling Tulip

Travelling Tulip

Een traktatie onderweg

Fujifilm GFX50R & Fujinon GF 45mm F2.8 R WR. Belichting: 1/125 s @ f/11 ISO 200

 

Naproductie

Vandaag had ik in de studio gewerkt voor een zakelijke klant: het vrijstaand maken van personeelsportretten. Dat betekent dat de portretten digitaal worden uitgesneden uit de achtergrond. Een nauwkeurig werkje. De foto’s waren al op een eerder tijdstip in de studio in Dreumel geschoten met mijn Medium Format camera. De bestanden zijn daardoor behoorlijk groot (45MB), maar daardoor ook op zeer grote formaten af te drukken. Als bijkomend voordeel kun je in Photoshop erg ver “inzoomen” op je werk en zijn de portretten met een grote nauwkeurigheid vrijstaand te maken.

 
 

Heen en terug

Op de heenweg had ik hem al gezien: een verdwaalde tulp stond in de wegberm. Even had ik de neiging om verderop te parkeren. Ik wilde er een foto van maken, maar omdat werk voor plezier gaat besloot ik door te rijden. Misschien had ik op de terugweg wel tijd om even te stoppen. En zo zat ik dus, toen ik aan het einde van de dag richting Horssen reed, op mijn hurken in het gras om deze compositie te maken. Fijn dat de lucht ook even mee wilde werken. De wolken verstrooien een gedempt licht over het landschap en versterken de dramatiek van deze verdwaalde tulp. Hopelijk vindt hij zijn bestemming nog.

 

Venus on Mars

Venus on Mars

Spelen met licht.

Tijdens mijn fotosessie in de studio speel ik graag met licht.

Ik start met een opstelling die sowieso werkt: een octabox als hoofdlicht, een stripbox met grid als accentverlichting en een beauty-dish die de achtergrond verlicht. Alles is met de lichtmeter ingesteld vóór de klant arriveert. Wanneer de eerste serie foto’s gemaakt is, begint voor mij het experiment, dus het spelen. Dan zet ik het hoofdlicht uit. Of ik zet de octabox op de achtergrond en de dish op het model. Zo creëer de portretten waarvoor men komt: ze zijn nooit hetzelfde, maar toch herkenbaar in stijl.

Het portret van Venus op Mars is ook zo ontstaan. Mijn tip hierbij is om de instellichten op je flitsers te gebruiken om te zien waar het licht terecht komt. Maak het shot, kijk naar het effect van elke flitser en pas deze aan. Vergeet niet ook je klant aan te sturen. Een beetje zus draaien, of een beetje zo maakt dat het licht nét goed valt.

Venus on Mars

JPEG Service

2 Comments

JPEG Service

JPEG of RAW? Elke workflow heeft zijn voors en tegens. In dit blogje vertel ik hoe ik JPEG inzet om snel na de shoot vast een beeld te kunnen leveren en RAW voor het precisiewerk.

Enjoy!

Maik

2 Comments

Beeldbewerking

Beeldbewerking

Retouch

Er wordt me weleens gevraagd hoe lang ik met een foto bezig ben in de nabewerking. Dat is een lastige vraag om te beantwoorden. Het is nogal verschillend, namelijk. De ene keer ben ik een uur bezig, de andere keer een kwartiertje. Wanneer het gaat om portretretouches natuurlijk. Want reportagefoto’s (honderden per event)….. daar ben ik snel mee klaar. Die krijgen misschien een minuutje aandacht, niet meer. Dat zou ook geen doen zijn. Het gaat hier dus om portretten.

Model: Jaelyn | MUAH: Cindy van Summeren

Model: Jaelyn | MUAH: Cindy van Summeren

Fujifilm SOOC

Hierboven zie je dat een goed belicht portret eigenlijk al heel mooi is, rechtstreeks uit de camera (SOOC = Straight Out Of Camera). Ik gebruik hier een Deep Octa van een meter doorsnede als hoofdlicht en een strip light met grid als accentlicht van rechtsachter het model (links voor de kijker).

Voor ik begin maak ik een laag in Photoshop waarin ik even omcirkel wat me opvalt in het portret. Daarna maak ik de laag onzichtbaar en ga ik aan de slag met de huid. Ik let op kleur en storende oneffenheden. Dit portret mag er natuurlijk uit blijven zien. Bovendien is de huid nog jong en heeft weinig nodig. Daarna let ik op de ogen. Roodheid verwijder ik en de kleur van de iris wordt iets aangezet. Met de Liquify tool werk ik wat aan het haar en het tuniekje. Daarna vindt de clean up plaats: het weghalen van vliegende haartjes en zo. Dan komt de laag met cirkeltjes weer in beeld en controleer ik of ik alles heb gecorrigeerd en beoordeel of er nog wat moet gebeuren of dat ik het zo laat. In Alien Skin Exposure 4 vindt de verscherping en kleuring plaats. Op het laatst voeg ik nog textuur toe die de zwarte achtergrond wat meer detail geeft. En klaar

jaelyn_rond.gif

Wil je meer weten? Heb je vragen? Stel ze gerust!