Freelance persfotografie

Zo nu en dan stuur ik als freelance fotograaf bij Wegener Media een foto naar de krant. Dan gaat het met name om "De Waalkanter". Facebook-volgers zien dan ook regelmatig foto's uit de krant verschijnen. Als je daar toch een kijkje neemt, vergeet je dan niet de pagina te "liken"? Normaalgesproken stuur ik foto's op eigen initiatief en is het aan de redactie of de foto geplaatst wordt, of niet. Nu liep het anders.....

Interview

Ha, Maik, ik heb binnenkort een interview voor de Waalkanter. Misschien wil je daar een foto voor maken?
— Anna

Een "appje" van Anna Kok, blogger op Annabeau en dorpsgenote uit Horssen: of ik een foto wilde maken. Tuurlijk wilde ik dat! We spraken af bij studioboerderij de Klaptes om vervolgens samen een kleine foto-wandeling te maken. Hieronder een paar resultaten (klik om te vergroten):

1.Op een bruggetje. Exposure: 1/250 sec @ f/9,0 ISO 100, FL70 mm, Hotshoe FLash M1/1

2. Landelijk Horssen. Exposure: 1/250 sec @ f/8,0 ISO 100, FL70 mm, Hotshoe FLash M1/1

3. Akker. Exposure: 1/250 sec @ f/8,0 ISO 100, FL70 mm, Hotshoe FLash M1/1

4. Boven op een hek. Exposure: 1/250 sec @ f/8,0 ISO 100, FL70 mm, Hotshoe FLash M1/1

Fototip

Maak je gebruik van je (ingebouwde) flitser? Wanneer doe je dat?

De foto's hierboven zijn midden op de dag in de volle zon gemaakt. Zoals je weet ontstaan er dan harde (lelijke) schaduwen. Deze zie je veel terug op vakantiekiekjes. Veel mensen hebben vroeger geleerd dat de fotograaf de zon in de rug moet houden, zodat er veel licht op de geportretteerden valt. Dat levert mooi gekleurde en contrastrijke beelden op met, zoals gezegd, HELE lelijke schaduwen.....

Doe het eens anders:

  1. Positie. Plaats de persoon die je fotografeert in de schaduw! En als die er niet is, zet haar dan met haar rug in de zon. Toegegeven; er kunnen dan ook harde schaduwen ontstaan (op armen, benen), maar niet in het belangrijkste deel van elk model: het gezicht. Dat ligt immers in de schaduw van haar eigen hoofd. Op deze manier valt er ook geen fel zonlicht in haar ogen, zodat ze deze niet hoeft te beschermen en het spleetjes worden. De zon helpt een handje mee en dient als "hair light" of als hij lager staat als "rim light".
  2. Flits. De blik van de kijker wordt automatisch getrokken naar lichte delen van de foto. Liefst met een hoog contrast (er is niets zo mooi als het contrast tussen het oogwit en de donkere rand om de iris en dat alles omlijnd door lange gitzwarte wimpers). Als je dat weet, kom je tot de conclusie dat de achtergrond interessanter is dan een donker gezicht dat in de schaduw valt. Dat wordt dus opgelost door een flits. Dit wordt een invulflits genoemd (het invullen van schaduwen door licht).
  3. Instellen: Stel je toestel in op een juiste belichting van de achtergrond. Maak je gebruik van een flitser op statief, houd dan rekening met de maximale sluitertijd die je set-up aan kan (maximale cross-sync). Vaak is dat 1/250 sec. Je diafragma bepaalt vervolgens de hoeveelheid licht die je moet invullen met de flits. Op een zonnige dag moet dat een flinke flits zijn. In mijn geval moest ik mijn SB-910 op maximaal vermogen (1/1) zetten. Gebruik je een ingebouwde flitser, dan zul je van dichterbij moeten fotograferen en hopen dat er genoeg licht uit komt. Hierbij geldt dat het beter is je diafragma verder te openen om je flits te gelegenheid te geven de geportretteerde voldoende te belichten dan te kiezen voor een onderbelicht model. De achtergrond zal hierdoor echter overbelicht raken en de wolken verdwijnen in een wit uitgebeten lucht. Dat hoeft geen slechte foto te zijn, zolang je onderwerp goed belicht is.

Fotoquizzz

Twee van de bovenstaande foto's zijn in direct zonlicht gemaakt. Op de andere twee staat Anna in de schaduw.

Vraag: Welke foto's zijn in direct zonlicht gemaakt?

a. Foto 1 en 2
b. Foto 2 en 3
c. Foto 1 en 4
d. Foto 3 en 4

 

Join the discussion en geef je antwoord hieronder:

Klik hierboven op het hartje en laat hieronder even van je horen. Vind ik leuk!